Hair

Jepp, jag har klippt mig. Det blev helt ok. Kände att de va dags för en förändring, då jag under ungefär 3 års tid har haft i princip axellångt hår. Nu är de betydligt kortare. Grymt ovant måste jag säga, får se om jag överlever natten :P

Ett plus är att det går åt mindre schampoo nu iallafall :D

just.nu: Bo Kaspers Orkester - I Samma Bil

Golf spielen - 17 Augusti

Runt kvart i 10 en vanlig torsdagsmorgon  väcktes jag av en pipande telefon. De va tydligen dags för lite moderatbandy igen, så jag gick upp, tvättade bort morgontröttheten och slängde i mig lite frukost. En knapp timme senare hämtades jag upp av Herr Collryd och vi begav oss bort för att hämta upp Eskil. Sen bar de av mot Lanna GK. Efter ett snabbt depåstopp hos Tomas där även Carl slöt upp rullade vi strax in på parkeringen.

Greenfeen kostade 60 spänn, för oss "studerande"....

Vi värmde upp lite på drivingrangen...de gick väl måttligt halvschysst. Bollarna var inte slagvänliga idag verkade det som, men de dög att kasta med, vilket Carl och Majkel roade sig en stund med.

22001-5

På rangen stod även Heinz och Fritz(antar vi)...två snubbar med en riktigt klockren tysk brytning, tror de är de som syns i bakgrunden här, ovanför Mikaels arm. Vill minas att de va Heinz som inte kunde spela golf, och att Fritz instruerade honom...eller så var de tvärt om..

Slutligen påbörjades rundan, som är på 9 hål om man spelar pay'n'play. Resultaten var ungefär lika jämna som Klippiga Bergen.

22001-6
Eskil puttar och Tomas tar till flaggan som stressmoment.

22001-8

Tomas hittade en fin keps, Grönare Skog!

22001-9

Två små pojkar letandes efter bollar, en vanlig företeelse under dagen.

Efter en lång och svettig runda stod Carl som segrare och Mikael på andra plats. Eskil överraskade stort med sina 2 par i rad och fick dela tredjeplatsen med Tomas. Själv hamnade jag sist, dålig golfdag för mig säger vi :P

Hoppsan

Här har jag låtit bloggen förfalla rejält. Efter påtryckningar från vissa tjatiga personer, no names, har jag tänkt fylla i lite krimskrams. Vi kan börja med en recap av förra helgens händelser, alltså inte helgen som nyss varit.

Fredagen den 21 Juli ställde jag mig utanför Kvantum vid 3-tiden och väntade på Swebus Express till Stockholm. Bussen va försenad säkert en kvar, chauffören borde fått smisk. Men så bär de av iallafall. Efter knappa 5 timmar rullade bussen in på centralstationen i Stockholm. Där slängde jag i mig en burgare och begav mig  sedan bort mot Arlanda Express, snabbtågen direkt till flygplatsen. En smärre besvikelse väntade dock, tågen var inställda. Tydligen brann de på spåret nånstans norr om Stockholm på grund av det varma vädret (varmt är inget undantag) så all tågtrafik var inställd. Istället fick jag sätta mig på en buss till Arlanda, och de tog säkert dubbla tiden mot tågen, dampattacken var inte långt borta.
Efter ett tag rullade vi in på Terminal 5 på Arlanda, utrikesterminalen. Utrikes låter långt bort men jag skulle inte direkt ut på en jordenrunt resa denna gången. Efter en liten promenad på terminalen hittade jag min gate och checkade in på flyget till Tampere, Finland. Det var dit jag skulle över helgen, för o hälsa på släkten som jag inte sett mycket av på 2 år. Ganska stor släkt då morsan har 4 syskon och de har minst 2-3 barn var, så de blir en del kusiner.

Hursomhelst, efter säkerhetskontrollen kom jag in och insåg att jag hade en timme på mig innan flyget kom. Satte mig då i en fåtölj, köpte in en Carlsberg Export, slöläste lite i Aftonbladet och mådde allmänt väl. Efter en ca 45 minuter var de dags och gå ombord, trodde jag. Det visade sig att vi var tvungna att åka buss från gaten till flygplanet, vilket säkert tog 5 minuter. Jag hade vid detta laget fått en tydlig avsmak av bussar. Tillslut kom jag iallafall ombord på de lilla skruttiga planet som skulle föra mig över Östersjön till bastuns och Koskenkorvans land. Flygturen gick fint, men jag tyckte piloten dök lite väl mycke i inflygningen, då öronen totalt korkades igen av tryckskillnaden. Väl framme på Tammerfors flygplats möttes jag av morsan och farsan, som sedan en vecka befunnit sig i Finland. Klockan var vid det här laget runt 1 på natten så vi åkte direkt hem till min mormor och morfar och gick o la oss i princip direkt.

På lördagen blev det en massa hälsande på diverse släktingar. Blir lite komplicerat ibland när man själv inte kan allt för mycket finska, men då funkar ju oftast engelskan. Lite senare på dagen blev de ett äkta finsk bastubad. Jag, morfar och farsan satt o tjatade i bastun några timmar över några öl, fina grejer. På kvällen åkte vi ett stycke utanför staden där vi befann oss för att kolla på en amatörteater som en av mina morbröder hade skrivit manuset till. Pjäsen var bra, trots att jag inte fattade sammanhangent nästan hela tiden :D. Fick handlingen återberättad i pauserna mellan akterna och tydligen handlade den om en kille som förlorade sin farsa i inbördeskriget i Finland i början av 1900-talet och hur han växte upp utan en fadersgestalt och hur de senare gick för honom och hans släkt under 3-4 generationer. Mycket välskriven pjäs enligt morsan, som fattade va de handlade om. En ku grej var att huvudrollen spelades av ingen mindre än Jarmo Mäkinen, känd från bland annat Jägarna, Populärmusik från Vittula, Rånarna och Beck. Fick mig en liten pratstund med honom. Han var större i verkligheten än vad han ser ut :)

Söndagen började med att jag och farsan gav oss in till stan för o köpa lite blommor och en tårta till mina morföräldrar, då de firade sin 51:a bröllopsdag. Vi hittade lite rosor och en kolatårta, de blev nog bra. När vi kom tillbaka väntade älgstek och potatisgratäng, väldigt gott trots att potatisgratängen va på gränsen till överkryddad. Senare på eftermiddagen väntade en utfärd med min morbrors båt, ingen liten båt direkt. Vi körde ut med den till mitten av fjärden ingefär och kastade ankar där. Sen drogs alla kusiner som va med i en ring efter en vattenskoter. Själv fick jag köra den, vilket var en grym upplevelse. Känslan av att ligga i runt 100 km/h bara någon halvmeter från vattnet är helt underbar, för att sedan sakta ner, vrida styret fullt och vända skotern på en femöring för att sedan accelerera iväg igen. 185 hästkrafter i ca 200 kg skoter blir riktigt kraftfullt. Bilden visar min vansinnesfärd =)

22001-3

Efter några timmar åkte vi hem till mormor och morfar igen, där de bjöds på tårta och ännu fler släktingar att hälsa på. Framåt 18-tiden var det dags att bege sig hemmåt, annars skulle vi inte hinna med båten i Åbo. Efter många avsked begav vi oss iväg och körde de 15 milen ner till Åbo, där vi sen körde på båten Isabella. Fanns inte överdrivet mycket o göra där så jag spelade väl i vanlig ordning bort 100 spänn på enarmade banditer samt inhandlade diverse krafs i Taxfreen, medans båten tuffade iväg mot Stockholm och Sverige.

På morgonen kom vi knappt ut med bilen ur båten, eftersom alla hade kört in sina bilar så tätt att farsan inte kunde ta sig in i förarsätet. Lösningen blev att jag fick klämma in mig där och köra ur båten, vilket gick fint. De slutade med att jag körde ända ner till Norrköping, nästan 20 mil. Eftersom jag sovit knappt 6 timmar var jag väldigt trött och kände mot slutet att jag höll på o somna vid ratten. Så farsan fick ta över där. Framåt 1-tiden var vi hemma i Värnamo.

Förresten, när vi körde omkring i Tammerforsområdet såg vi en besynnerlig skylt. Visste att Carl skulle befinna sig i Kalmar över helgen så jag tänkte åka o hälsa på honom. Dock kändes det onödigt, eftersom de säkert var omkring 70-80 mil dit. Fattar inte varför dom skyltar dit redan här?